måndag 18 december 2023

Konstutställning - Joaquín Sorolla - 2023-12-13

Hade en ledig dag och passade då på att besöka Glyptoteket i Köpenhamn, där en utställning med den spanska målaren Joaquín Sorolla pågår. Det är alltid lika trevligt att besöka Glyptoteket, som är ett av Köpenhamns finaste museum, där den vackra vinterträdgården med sitt café är en höjdare.    

Joaquín Sorolla föddes 27 februari 1863 i Valencia och dog 10 augusti 1923 i Madrid. Han var impressionist och räknas som en av Spaniens viktigaste målare vid förra sekelskiftet. Hans konst omfattar landskap, porträtt och historiemåleri. 

Utställningen är den första soloutställning i Norden med Joaquín Sorollas konst. 

Konstnären var för mig okänd, även om jag misstänker att jag sett någon av målningarna på något museum i världen.  







Blandat med hans tavlor fanns också nutida spanska konstnärer och deras verk, tänkt som en kommentar till Sorollas målningar. Ett ganska vanligt grepp numera har jag märkt, som besöker konstutställningar ganska ofta.    

Efter denna utställning, som också inbegrep en vandring i den fasta paviljongen, och utställningen Efter naturen, en utställning där författaren Josefine Klougart kommentera naturen i Glyptotekets samling av landskapsmåleri, en stunds vila på caféet, gick jag vidare till Tivoli. 

Nu när mörkret hade inträtt och jag ändå var i närheten kunde jag inte låta bli att besöka julmarknaden på Tivoli, som dagen till ära bjöd på luciatåg. 





Innan jag åkte hem gick jag till Jernbanecaffen, känt som Köpenhamns 3:e bästa värdshus och som fyllt 90 år i år. Här var det julig stämning och massor med gäster. 




   

        


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar